8 השלבים הראשונים בדרך הפיכת הרעיון שלכם לסטארט-אפ אטרקטיבי

צוות אקזיטוואלי

תהליך הפיכת הרעיון לסטארט-אפ הוא תהליך מאוד חשוב בחיי החברה, שכן בדומה לכל פרויקט בניה באשר הוא, בשלבים ראשוניים אלה מונחים היסודות שעליהם עתידה החברה להיבנות. וכפי שידוע לכולנו יסודות חזקים הינם תנאי הכרחי להצלחה. ריכזנו עבור היזמים שהחליטו לצאת לדרך את 8 השלבים הראשונים אותם יש לעבור בדרך להצלחה:

1. בנו תכנית עסקית

כתיבת התכנית העסקית הוא השלב הראשון אותו יש לבצע כאשר מקימים סטארט-אפ. המטרה של כתיבת התכנית היא לאפשר ליזם להכיר את תחום הפעילות, השוק והמתחרים, לבדוק את הכדאיות הכלכלית, ולגבש אסטרטגיית פעולה. בנוסף לכך, בהמשך הדרך תסייע התכנית העסקית ליזם בשלב גיוס ההשקעה הראשונית, בין אם כמסמך אשר עומד בפני עצמו ובין אם ככלי אשר יסייע בגזירת החומרים הנדרשים לתהליך הגיוס – דף ומצגת חברה.

על כל תכנית עסקית להכיל את הפרקים הבאים: תקציר מנהלים, תיאור החברה, ניתוח הסביבה העסקית, אסטרטגיה עסקית, תכנית השיווק ותחזית כלכלית.

2. הרכיבו צוות

אחד המרכיבים החשובים ביותר להצלחת הסטארט-אפ הוא צוות היזמים. כאשר ניגשים למלאכת הרכבת הצוות יש לשאוף לכך שחברי הצוות יחזיקו במירב המיומנויות הנדרשות להצלחת הסטארט-אפ, ובהן - ניסיון בעולם היזמות, ידע טכני, רקע עסקי, מומחיות בתחום הפעילות של הסטארט-אפ, יכולת שיווק ועוד.

בנוסף, חשוב מאוד שהצוות יהיה איתן, נחוש ומגובש, זאת משום שחיי הסטארטאפיסט אינם פשוטים כלל וכוללים אינספור עליות ומורדות שאיתם יצטרך הצוות להתמודד ברמה היומיומית בעתיד הלא רחוק.

ולבסוף, על היזמים להיות כריזמטיים, אנרגטיים ובעלי היכולת לשדר שהם יודעים מה הם עושים, זאת על מנת שיצליחו לצלוח את השלב המאתגר של גיוס ההון הראשוני לסטארט-אפ.

3. בנו תחזית כלכלית ריאלית וברורה

התחזית הכלכלית תאפשר לכם ולמשקיעים להעריך את מידת האטרקטיביות של הסטארט-אפ, ולסייע בתהליך גיוס ההשקעה. ככלל, ככל שלמשקיע הפוטנציאלי תהיה יותר אינפורמציה על הסטארט-אפ ותחזיותיו, כך הוא יאות לשקול ברצינות להשקיע בסטארט-אפ.  על התחזית הכלכלית לכלול את המרכיבים הבאים: הנחות העבודה, דו"ח רווח והפסד חזוי, ניתוח תזרים המזומנים, וניתוח הכדאיות הכלכלית.

שימו לב - חשוב מאוד לבנות תחזית כלכלית איתנה ומבוססת, שכן במידה והנחות העבודה יהיו תלושות מהמציאות, כך גם יהיו סיכויי הגיוס שלכם.

4. קבעו את סכום הגיוס הנדרש

קביעת סכום הגיוס אינה החלטה של מה בכך, ועליה להיקבע תוך כדי שקלול הפרמטרים הבאים:  

- יעד גיוס ריאלי - יעד גיוס אשר תואם את השלב בו נמצא הסטארט-אפ.

- יעד גיוס בעל הגיון כלכלי - על הסכום המבוקש להיגזר מהסכום הנדרש לניהול הסטארט-אפ, תוך כדי שקלול תחזית ההכנסות.

- יעד גיוס כחלק מחשיבה עסקית אסטרטגית - על היזם להכין תכנית גיוס סדורה אשר תיקח בחשבון את מספר סבבי הגיוס החזויים והיקפם, זאת על מנת לאפשר ניהול נכון של הדילול הצפוי.

ע"פ אחת מאסכולות הגיוס הנפוצות, סכום הגיוס צריך להיקבע כנגזרת של סכום ההוצאות הנדרשות לתפעול החברה למשך 18 חודשים ללא הכנסות.

5. בצעו הערכה (Valuation) ריאלית לשווי הסטארט-אפ שלכם

הערכת שווי סטארט-אפ בראשית דרכו היא אינה מדע מדויק ונתונה לפרשנות סובייקטיבית. עם זאת מומלץ לעשות מחקר בסיסי על השווי ההתחלתי של סטארט-אפים דומים בתחילת דרכם ולשקלל את מידע זה בעת הערכת הסטארט-אפ שלכם. הערכה ריאלית של הסטארט-אפ שלכם תגדיל משמעותית את סיכויי הגיוס שלכם.

6. חשבו על אסטרטגיית אקזיט

ברוב המוחלט של המקרים, משקיעים בסטארט-אפים אינם עושים זאת על מנת לקבל דיבידנדים (שכן בחברות סטארט-אפ הרווחים בדרך כלל מוזרמים בחזרה לעסק על מנת שימשיך להתפתח), אלא על מנת ליהנות מתשואות גבוהות במיוחד באירועי אקזיט. ועל כן עליכם להשקיע בחשיבה על אסטרטגיית האקזיט שלכם.

אסטרטגיית האקזיט שלכם צריכה להיות קשורה למציאות (למרות שמדובר בטווח זמן לא קצר) ולשקף את שאיפותיכם האמתיות. מומלץ לתקף את האסטרטגיה באמצעות ניתוח קצר של חברות דומות ופרטי האקזיט שעשו: סוג האקזיט, טווח זמן, תשואה על ההון, וכיו"ב.

7. הכינו Elevator Pitch

במהלך עבודתכם כיזמים תידרשו פעמים רבות להסביר מהו הסטארט-אפ שלכם, מה מטרתו, מדוע הוא מעניין ולמה דווקא הוא הולך להצליח.

לשם כך עליכם להכין Elevator pitch. ה- Elevator pitch הוא סיכום קצר אשר מסביר את הרעיון שלכם בצורה קליטה ושיווקית. 

את ה-Elevator Pitch  יש לבנות באופן הבא:

-  זיהוי בעיה

- הסברת הפתרון

- תיאור הייחודיות שלכם

-  נגיעה בפוטנציאל העסקי / החלום

- הכנסת סלוגן קליט

- מקסימום 60 שניות

8. בנו מצגת חברה ודף חברה (One pager)

מצגת חברה ודף חברה יעמדו לרשותכם, קודם כל לצורך השלמת גיוס ההשקעה לחברה, ובנוסף לכך יסייעו לכם למגוון פעולות שיווקיות.

2 הפריטים הללו צריכים להיות מרשימים וקליטים - הן מבחינת התוכן והן מבחינה ויזואלית, ויש לבנות אותם לפי הסדר הבא:

-  Elevator pitch

-  זיהוי הבעיה

-  הפתרון, כולל דמו

-  היתרון התחרותי

-   השוק - גודל + מתחרים

-  המודל העסקי

-  הצוות

-  מפת דרכים

-  כמה אתם מעוניינים לגייס ולפי איזה שווי

 

סבבי הגיוס באמצעות פלטפורמת אקזיטוואלי מתבצעים בהתאם למודל של פטור מחובת פרסום תשקיף לפי סעיפים 15א(א)(1) ו-15א(א)(7) לחוק ניירות ערך, התשכ"ח-1968. במודל זה, בכל סבב השקעה חשיפת מידע מפורט על ההשקעה ועל החברה מוגבל ללא יותר מ- 35 משקיעים שאינם משקיעים כשירים וסבב ההשקעה איננו במתכונת של רכז הצעה כהגדרתם בחוק ניירות ערך.
עקבו אחרינו