חכמת ההמונים או כמה במבות יש בצנצנת?

צוות אקזיטוואלי

חכמת ההמונים – מאריסטו ועד היום

בשנת 1906 במסגרת תחרות שנערכה שבפלימות' אנגליה ניצב לו שור בלב כיכר הומה. סביבו עמדו מאות בני אדם שנתבקשו להעריך את משקלו. בין המעריכים היו חוואים, קצבים, עוברים ושבים, וכמו כן המדען פרנסיס גלטון, מומחה לסטטיסטיקה ותורשה. האדם שיהיה הכי קרוב למשקל השור, כך הוכרז, ינצח בתחרות ויזכה בפרס.

כל אחד מבין 800 המשתתפים בתחרות רשם את הערכתו על פתק ומסר אותו למנחה והאדם שהיה קרוב ביותר אכן ניצח. החלק היותר מעניין בסיפור התרחש לאחר התחרות כאשר גלנטון אסף את הפתקים המלאים וביצע בהם ניתוח סטטיסטי. הוא גילה שממוצע ההערכות בתחרות (שעמד על 1,198 ליברות שהם 543.4 ק"ג) היה התשובה הקרובה ביותר למשקל השור (שהיה 1207 ליברות שהם 547.5 ק"ג), אפילו בקרב מומחי הבקר שהשתתפו בתחרות.

בשנת 2012 ליאור צורף, חוקר ומרצה המתמחה בחכמת ההמונים, נתבקש להרצות על חכמת ההמונים בכנס TED היוקרתי שבקליפורניה. הוא החליט שהדרך הטובה ביותר להדגים את הרעיון היא באמצעות שחזור ניסוי השור של גלנטון מ-1906. באופן מעורר השתהות, הצליח צורף לשכנע את הנהלת TED להעלות לבמה שור אמיתי ששקל 814 קילוגרם בדיוק, וביקש מהקהל להעריך את משקלו. כעבור 10 דקות התקבלו כ-500 הערכות משקל - הערכת המשקל הנמוכה ביותר היתה 150 ק"ג, הגבוהה ביותר היתה מעל 4 טונות, אבל הממוצע של כל המעריכים היה 812.5 ק"ג בדיוק - רק 1.5 ק"ג פחות ממשקלו האמיתי של השור.

התוצאה: חכמת ההמונים, המושג שתבע אריסטו כבר במאה ה-4 לפנה"ס, עובדת.

אז מה זה חכמת ההמונים

חוכמת ההמונים (Wisdom of the crowd) היא הדעה הקולקטיבית של קבוצת יחידים. תורת חוכמת ההמונים גורסת שבעוד התשובה של כל אחד מאתנו לרוב אינה מושלמת,החוכמה הצבורה של הקולקטיב שווה, אם לא רבה, מהחוכמה של כל מומחה תוכן יחיד. חוכמת ההמונים מסתמכת על האינטליגנציה הייחודית של כל אחד ואחת מאתנו ועל המעורבות ושיתוף הפעולה לצרכי פתרון בעיות פשוטות ומורכבות.

חכמת ההמונים בעידן הרשת

בעידן הרשת בו ניתן לשתף מידע ממספר אינסופי של פרטים במהירות וביעילות חכמת ההמונים הינה כלי רב עוצמה. כך לדוגמה, Waze אוספת ומנתחת את נתוני הנסיעה של מאות אלפי לקוחותיה בזמן אמת ומציגה בפני כל נהג את הדרך הטובה ביותר להגיע ליעדו. TripAdvisor משקללת ביקורות משתמשים אודות יעדים ועסקים שונים ברחבי העולם ומציגה בפני המשתמש הבודד את ציון האיכות. ו- ZAP משקללת סקירות של מוצרים ושירותים.

מחכמת ההמונים להשקעות המונים

לחכמת ההמונים תפקיד מאוד מרכזי בתחום השקעות ההמונים. על פי שיטת מימון זו, על מנת שחברה תצליח לגייס את ההון הנדרש ולהשלים את קמפיין הגיוס, עליה לשכנע את ציבור המשקיעים הרחב שהיא אכן השקעה משתלמת. עובדה זו יוצרת סינון שאין רבים כמותו בעולם ההשקעות, אשר לפיו רק חברות שזכו באמון הציבור (נבחרו למעשה על ידי חכמת ההמונים) יצליחו לגייס את ההשקעה ולצאת לדרך. כלומר כל השקעה שהמשקיע הבודד מבצע יוצאת לפועל רק אם היא נבחרה על ידי הקולקטיב.  

אתגר הבמבה של ExitValley

במאי 2017, 111 שנים לאחר ניסוי השור של גלנטון, החלטנו לערוך שחזור צנוע של הניסוי. במסגרת השתתפותנו בכנס Tau-Innovation של אוניברסיטת תל אביב, הצבנו צנצנת גדולה מלאה ב-506 במבות צהובות בדיוק, וביקשנו מהעוברים ושבים לרשום את הערכותיהם על פתקים ולהכניסם לתיבה.

התוצאה - 108 פתקים מולאו, ולמרות שהמדגם היה קטן במיוחד, חכמת ההמונים לא איכזבה. ההערכה הנמוכה ביותר היתה 231, הגבוהה ביותר היתה 2,347 אבל הממוצע הכולל היה 500 – רק 6 במבות פחות מהמספר האמיתי.

מסתבר שחכמת ההמונים עובדת גם כשזה קשור לבמבה.

סבבי הגיוס באמצעות פלטפורמת אקזיטוואלי מתבצעים בהתאם למודל של פטור מחובת פרסום תשקיף לפי סעיפים 15א(א)(1) ו-15א(א)(7) לחוק ניירות ערך, התשכ"ח-1968. במודל זה, בכל סבב השקעה חשיפת מידע מפורט על ההשקעה ועל החברה מוגבל ללא יותר מ- 35 משקיעים שאינם משקיעים כשירים וסבב ההשקעה איננו במתכונת של רכז הצעה כהגדרתם בחוק ניירות ערך.
עקבו אחרינו