פיזור השקעות – כל מה שאתם צריכים לדעת על החוק הראשון של עולם ההשקעות

צוות אקזיטוואלי

 

יש לכם כסף פנוי, אותו אתם מעוניינים להשקיע. השקעות סולידיות, כגון אג"ח ופיקדונות, יניבו לכם כמה עשיריות אחוז בשנה עד כמה אחוזים בשנה. אולם, בהנחה שאתם לא מעוניינים לנעול את ההשקעה, התשואות נמוכות מאוד. השקעות באפיקים מסוכנים יותר עלולות לגרור הפסדים כספיים. סיכון לעומת סיכוי – שאיפה להשקעה בטוחה תוביל לתשואה נמוכה, מחפשים תשואה? יש לקחת סיכונים.
 
האם ניתן לשלב? ואיך? התשובה טמונה בפיזור השקעות.
 
פיזור השקעות, או באנגלית investments diversification  היא אסטרטגיית השקעות שנועדה לצמצם סיכון, על־ידי חלוקת ההשקעה בין אפיקי השקעה שונים. 
 
אז מה זה בעצם אומר: בקצרה ובפשטות "לא לשים את כל הביצים בסל אחד". 
 
יותר בהרחבה:  את תיק ההשקעות שלנו נרצה לפרוס על פני מספר אפיקי השקעה, לדוגמה מניות בבורסה, אג"ח, אופציות, נדל"ן, מט"ח, וכו'. תיק מפוזר הוא תיק בטוח ועמיד יותר בפני זעזועים ונפילות לא צפויות. 
 
גם בתוך אפיק מסוים מומלץ לפזר. לדוג', בחלק הבנוי ממניות, מומלץ לפזר בין חברות גדולות ויציבות יחסית, לבין אופציות בחברות קטנות יותר אשר בהן רמת הסיכון היא גבוהה יותר. 
 
פיזור ההשקעה בעצם מאפשר לקזז ירידה במחיר מניות מסוימות עם עלייה במחירי מניות אחרות שבתיק. מומלץ שהחלק הארי של התיק כולו והחלק הארי של כל אפיק, יהיה מורכב מגורמים בטוחים יותר יחסית. 
 
ועכשיו לדוגמה מספרית: מומחים רבים מסכימים על כלל האצבע לפיו 90% מתיק ההשקעות יוקדש לאפיק יחסית "בטוח" (אג"ח\נדל"ן) ו-10% יוקצו לאפיקים "מסוכנים" יותר (סטארט-אפים\מגרשים). 
 
נניח שיש ברשותכם 100,000$ פנויים אותם אתם בוחרים להשקיע, לפי כלל האצבע, 90,000$ ילכו לאפיקים הבטוחים. גם בתוך אפיק מומלץ לפזר, על כן 30,000$ יושקעו באג"ח ממשלתי, 30,000$ יושקעו בתעודות סל ו-30,000$ נוספים במניות בבורסה.
גם בתוך כל אחד מאפיקים הבטוחים הללו מומלץ לפזר – לדוגמה – לרכוש 5 או 10 מניות בבורסה ולא 1, עם הסכום שהוקצה לכך (במקרה הזה 30000$). 
 
10,000$ הנותרים יוקצו לאפיקים "המסוכנים" – לדוגמה – השקעה בסטארט-אפ בתמורה למניות דרך פלטפורמת ExitValley.
 
לסיכום – במידה ואתם מעוניינים להשקיע סכום כסף פנוי, הגישה הנכונה היא פיזור – ראשית, פיזור בין אפיקים עם יחס סיכון\סיכוי שונים. שנית, בתוך כל אפיק מומלץ לפזר בין כמה השקעות שונות. 
 
*כל הכתוב במאמר זה מהווה את דעתו של הכותב בלבד ואינו מהווה ואינו יכול להוות תחליף לייעוץ משפטי וכן אינו מהווה ייעוץ השקעות.
 
סבבי הגיוס באמצעות פלטפורמת אקזיטוואלי מתבצעים בהתאם למודל של פטור מחובת פרסום תשקיף לפי סעיפים 15א(א)(1) ו-15א(א)(7) לחוק ניירות ערך, התשכ"ח-1968. במודל זה, בכל סבב השקעה חשיפת מידע מפורט על ההשקעה ועל החברה מוגבל ללא יותר מ- 35 משקיעים שאינם משקיעים כשירים וסבב ההשקעה איננו במתכונת של רכז הצעה כהגדרתם בחוק ניירות ערך.
עקבו אחרינו