האם נשים יזמיות פיצחו את השיטה לגיוס כספים?

צוות אקזיטוואלי

מחקרים מראים שנשים מצליחות להשיג יותר הסכמה למימון המיזם שלהן מאשר גברים, השיח שלהן עם משקיעים הוא שונה - ובסופו של דבר המיזמים שלהן גם שורדים יותר.

אנחנו חיים בתקופה נהדרת לנשים יזמות. בשנת 2018 נרשמה עלייה של 114% בשיעור הנשים היזמות, והשנה זו הפעם הראשונה בהיסטוריה של ארה"ב שיש יותר נשים יזמות מגברים. בשנת 2018, רבע מהחברות שגייסו בהצלחה בפלטפורמת ExitValley יוסדו ונוהלו על ידי נשים, עם 86% הצלחה בגיוס כספים למיזמים אותם הן מובילות. 

 

ההבדל מתחיל בגישה
 
המחקרים והנתונים מראים שישנם הבדלים בדרך בה גברים ונשים מגייסים הון למיזם. בשלב הראשון, שלב הוכחת ההיתכנות, גם גברים וגם נשים מתחילים מהכסף האישי או ממשפחה וחברים. ההבדל מתחיל בהמשך, בשלב הגיוס מבחוץ. לאחר שהראו שהמוצר עובד והשוק מעוניין בו – גברים לרוב יפנו לקרנות הון סיכון. לעומתם, נשים הולכות בצעדים קטנים יותר: הן יתחילו בהלוואות מהבנק, לאחר מכן יפנו לאנג'לים קטנים ולשותפים אסטרטגיים, ורק בשלב מאוד מאוחר יפנו לקרנות הון סיכון.
 
ליזמים אשר פונים לקרן הון סיכון סיכוי גבוה יותר לקבל סירוב. נשים מצליחות להשיג יותר הסכמה למימון המיזם שלהן, אבל כמות הכסף שגברים מגייסים גדולה יותר. 
 
נשים מצאו אלטרנטיבות
 

אידית גולדברג, מנכ"לית ומייסדת חברת Escala Medical, שגייסה בין היתר דרך קמפיין מוצלח ב-ExitValley, מהווה דוגמא מצוינת לאופן בו נשים נוטות לגיוס הון. היא גייסה את הכסף למיזם שלה בהדרגה, ורק כעת, בשלב מאוחר יחסית, פונה לקרן הון סיכון.

אידית גולדברג, מייסדת Escala Medical צילום: Trendlines

 

נשים מבקשות כסף כשהן בטוחות שיקבלו אותו
 
הבדל נוסף בין נשים לגברים בגיוס כסף למיזם קשור גם בניואנסים. מחקרים מראים כי השיח הנשי שונה לחלוטין מהשיח הגברי: נשים פועלות באופן דיסקרטי, ורק כשהן בטוחות שתקבלנה את הכסף יפעלו בגלוי. הן מבקשות עזרה ומיד מציעות תמורה. לעומת זאת, גברים מבקשים סיכון ולא יציעו תמורה. הם אומרים 'זה מה שאני צריך, בואו נתחיל את שיתוף הפעולה'.
 
ע"פ מחקרים, נשים רבות שואבות את הביטחון בפניה לגייס הון מן הלימודים הפורמליים. הן מרגישות יותר בטוחות בעצמן כשהן מצוידות בידע פורמאלי ומרגישות שכך הן 'לא מבזבזות את הזמן' של מי שהן מבקשות ממנו כסף, משום שיש להן אסמכתא לכך שהן יודעות על מה הן מדברות. לעומתן, אצל גברים דווקא לימודים בלתי פורמליים תורמים ליכולת לגייס כסף – הם נכנסים לאקסלרטורים, מרכזי חדשנות וחממות ושם מחפשים את הנטוורקינג–  להיכנס ל'חבורה' או למעגל הסגור של קרנות ההון סיכון.
 
שונים גם בסיכויי ההצלחה
 

השלב בו נשים יזמות פונות לקרנות הון סיכון שונה מהשלב בו פונים גברים, אבל גם המוטיבציות לפנייה שונות. גברים פונים לגיוס הון כדי לעשות חדשנות מוצר, ונשים כדי לטפח את המיזם - להביא עוד עובדים ויותר לקוחות. לבסוף, לאחר שגייסו את ההון, המחקרים מראים שההבדלים בהתנהלות בין נשים לגברים גורמים גם לכך שהמיזמים של נשים שורדים יותר מאשר של גברים.

"יש פחות נשים ביחידת 8200, ולכן הן פחות מחוברות למעגלי ההשקעה של הקרנות ויותר קשה להן שם" אומר יניב שריון, המנכ"ל. "לעומת זאת דרך פלטפורמת ExitValley נשים מצליחות בגיוס יותר מגברים. אני חושב שבהרבה מקרים נשים שמובילות מיזם הן באופן טבעי מאוד איכותיות. אלה שמצליחות לעבור את דרך החתחתים בעולם שהוא, לצערנו, עדיין מאוד גברי - הן כנראה מאוד טובות. כמו כן, נשים באופן יחסי יודעות להעביר את המסר בצורה טובה יותר, מצליחות למכור יותר טוב. המערכת היא אונליין ולא פגישה מול עשרה גברים בחדר ולכן שיעורי ההצלחה של נשים גבוהים משמעותית. בפלטפורמות מדובר בהשקעות שהן יותר אמוציונליות בהשוואה לחישוב קר של רווח והפסד. אין לנו איזו אג'נדה, אין פה שום תיקון, נשים פשוט עובדתית מצליחות לשכנע ולספר את הסיפור טוב יותר".
 

יניב שריון, מנכ"ל ExitValley. צילום: ליהו פורת


"לסיכום", אומר שריון, "אנו מזמינים נשים יזמיות לקפוץ למים, להעז, ואם הן מעוניינות – הדלת שלנו פתוחה".

סבבי הגיוס באמצעות פלטפורמת אקזיטוואלי מתבצעים בהתאם למודל של פטור מחובת פרסום תשקיף לפי סעיפים 15א(א)(1) ו-15א(א)(7) לחוק ניירות ערך, התשכ"ח-1968. במודל זה, בכל סבב השקעה חשיפת מידע מפורט על ההשקעה ועל החברה מוגבל ללא יותר מ- 35 משקיעים שאינם משקיעים כשירים וסבב ההשקעה איננו במתכונת של רכז הצעה כהגדרתם בחוק ניירות ערך.
עקבו אחרינו