5 דברים שמומלץ לקחת בחשבון לפני שתקימו את הסטארט-אפ שלכם

צוות אקזיטוואלי

למי מאיתנו לא חלפה פעם המחשבה, כי עלה בידנו הפתרון לבעיה קיומית שהעולם רק משווע לקבל. חשבנו על זה, התחלנו לפתח בראשנו את הרעיון, בדמיוננו הרכבנו את הצוות המושלם למשימה והבטחנו לעצמנו שברגע שהבוס רק יעז להוציא משפט לא במקום, נעזוב את העבודה ונצא לדרך. עוברים ימים, שבועות, חודשים... ואתם שומעים בארוחת הצהריים בעבודה על הסטארטאפ החם החדש שעושה בדיוק את מה שאתם תכננתם לעשות.

לקפוץ למים ולקבל את ההחלטה שלא עוד נעבוד כשכירים, ומעתה נגשים את שאיפותינו, היא אולי אחת ההחלטות המורכבות ביותר שניתן לקבל, זאת משום שהרבה מוטל כאן על הכף, הן ברמה האישית: המשכנתא על הדירה, התשלומים לגן, החופשות המשפחתיות וקודש הקודשים, חופשת הסנובורד השנתית עם החבר'ה.

והן ברמה המקצועית: קטיעת רצף העבודה, החיים הנינוחים כשכיר, הבונוס השנתי, קרן ההשתלמות,  והקידום שמעבר לפינה.. לסיכום, לצאת מאזור הנוחות ולהתחיל לצעוד במדבר, במדבר בו לכל צעד שתצעדו יהיו השלכות מרחיקות לכת, בין אם חיוביות ובין אם שליליות.

אולם לפני הפיתוח של הרעיון, החדירה לשוק, והמודל העסקי, ישנן כמה תחנות שעליכם לעבור, הן אלו אשר עשויות להיות המשפיעות ביותר בעיצובו של הסטארט-אפ שלכם:

1. Go / NoGo

ברוב המוחלט של המקרים, היציאה לעצמאות בכלל וליזמות סטארטאפ בפרט תלווה בהרעה כלכלית לטווח זמן ממושך, ולכן הבסיס לכל הרפתקת סטארט-אפ הוא אורח הנשימה שלכם, כלומר כמה זמן תוכלו להחזיק את הראש מעל המים מבחינה כלכלית.

כידוע, קיים קשר הופכי בין השלב בו אתם נמצאים בחיים (ילדים, משכנתא, רמת החיים אליה הורגלתם) לבין היכולת שלכם לבצע שינויים מרחיקי לכת, כלומר שככל שהתקדמתם בחיים וככל שתלותו של משק הבית בכם גבוהה, כך יהיה מורכב יותר לנסות ולהגשים את שאיפותיכם היזמיות. מאחר ורוב בני האדם הם שונאי סיכון, ניתוח העלות (סיכון) מול התועלת אשר עומד בבסיס נקודת החלטת ה- Go / NoGo לרוב יכריע נגד היציאה לדרך החדשה וישאיר את היזמים הפוטנציאלים ורעיונותיהם בבתים.

בכדי להגדיל את אפשרות הבחירה בGo , יש להיערך נכון לקראת היציאה לדרך.  זה הזמן לחשוב כיצד ניתן לצלוח את חצי השנה הראשונה של העבודה אשר תלווה בשכר נמוך (אם בכלל). דוגמא לכך היא שכר פאסיבי. עליכם לתכנן כי בששת החודשים הראשונים מקורות המימון שלכם יהיו דמי האבטלה ומשיכת כספי פיצויי הפיטורין, בשילוב חסכונות קיימים, תוכלו להגדיל את תקופת השרידות שלכם.

2. הכסף הראשוני

בהתחלה אין כסף, נקודה. התרגלנו כבר לקרוא על גיוסי הענק, על עסקאות הרכישה הנוצצות, אך המכנה המשותף של מרבית הסטארט-אפים, הוא שהם התחילו בלי גרוש, או בשפה המקצועית: "Bootstrap". קשה להעסיק מתכנתים, לשכור משרדים, להתחייב לעורכי דין מבלי שיש לכם את היכולת לשלם.

כעת, נסו להיות יצירתיים. בשוק קיימים גופים רבים שמציעים עבודה במודלים שונים של תשלום גמיש, נסו לסכם עם הספקים ונותני השירותים שלכם על דחיית התשלום (במלואו או בחלקו) ולהתנות אותו בגיוס, נסו לסכם על עלויות מופחתות, תוכלו גם להקצות מניות מחברתכם בתמורה לשירותים (אבל חשוב שתקפידו לא לאבד אחוזים רבים מדי מהחברה כבר בתחילת הדרך).

ומה לגבי מקצת הכסף הנזיל שכן נדרש בתחילת הדרך? אם אין ביכולתכם להעמיד מהונכם האישי את הסכום המינימאלי הנדרש לתחילת הפעילות, בין אם כהלוואת בעלים או במימון עצמי, מומלץ לפנות לאנשים הקרובים אליכם, אלו שבאמת מכירים אתכם לאורך השנים ומאמינים בכם. תופתעו לראות כי ישנם לא מעט אנשים אשר ישמחו להשקיע בכם בתחילת הדרך.

3. גיוס הצוות

אם אתם חושבים שהיציאה לגיוס הצוות לסטארט-אפ שלכם תגרום לגדודים של מתכנתים לצעוד לעברכם, לבקש להצטרף ולהסכים להיות חלק בסטארט-אפ שלכם, ובחינם.. אז צפויה לכם הפתעה.

גיוס שותפים איכותיים היא משימה לא פשוטה בכלל.

למה? כי למה להם להצטרף? אתם מבטיחים להם שכר? המיזם שלכם באמת יצליח? הוא באמת מאתגר את היכולות שלהם? אהה, אז אין שכר אבל יש מניות.. וכמה שוות בדיוק המניות הללו?

ככלל, כדאי להכיר היטב את המציאות, את השותף הטכנולוגי הכי קשה למצוא. אם יש בראשם ובקצות אצבעותיהם יותר מטיפת כישרון, כנראה שפונים אליהם עשרות כמוכם בחודש. ורק כדי לסבר את האוזן – במצב השוק הנוכחי, מפתח מובייל עם שנתיים ניסיון ירוויח בממוצע כ- 20 אלש"ח בחודש.

מעבר לקושי במציאת השותף הטכנולוגי, חשוב מאוד שחברי הצוות יחזיקו במירב המיומנויות הנדרשות להצלחת הסטארט-אפ, וביניהן, ניסיון בעולם היזמות, ידע טכני, רקע עסקי, מומחיות בתחום הפעילות של הסטארט-אפ, יכולת שיווק ועוד.

כעת, עליכם לחשוב מה מודל התגמול שאתם מציעים לשותפים שלכם: מניות, אופציות, שכר בסיסי או קומבינציה של כל השלושה.

טיפ קטן נוסף – איתנות. זה לא עומד להיות קל. יידרשו לכם אצנים למרחקים ארוכים. חיי חברת סטארטאפ בתחילת הדרך אינם פשוטים כלל וכוללים אינספור עליות ומורדות שאיתם יצטרך הצוות להתמודד ברמה היומיומית. על כן, מומלץ לבחור בקפידה את הצוות עמו אתם עומדים לעבור תהליך זה ולהסדיר את יחסי השותפים בהסכם מייסדים אשר מגדיר גם את התרחישים בהם העניינים לא עובדים כפי שתכננתם.

4. היציאה לדרך

לאלו מבינכם שיגיעו לשלב זה, כאן למעשה שעון החול מתחיל לעבוד, ובמהירות. ועל כן, יעילות היא שם המשחק. מצב הביניים בו אתם מחוץ למסגרת הנוחה, במרחב של אי ודאות וללא אופק מימוני, מחייב אתכם להגיע אל אבני הדרך שהגדרתם במהירות וביעילות. לצורך כך עליכם להסתייע בתכנית עבודה סדורה אשר נוגעת בכל אחד מצירי הליבה של עבודת הסטארטאפ – עסקי, טכנולוגי, משפטי ושיווקי, ובניתוח Burn rate עדכני, אשר יציג לכם תמונת מצב לגבי מצב הכספים בחברה ומתי הם צפויים להסתיים.

בנוסף, מומלץ להכין מבעוד מועד תכנית עסקית, שמטרתה היא לאפשר לכם להכיר את תחום הפעילות, השוק והמתחרים, קהל היעד ולגבש את אסטרטגיית הפעולה.

5. גיוס סכום כסף משמעותי

גיוס הכסף הוא כנראה אחד מהתהליכים המורכבים ביותר שתבצעו. האבסורד הוא כי לרוב, הגיוס יהיה מורכב יותר מפיתוח הטכנולוגיה עצמה. אז לפני שהולכים לגייס כסף ולפגוש את האנשים שכדאי מאוד שיאהבו אתכם ואת הרעיון שלכם, עליכם להצטייד בז'רגון המקצועי ולהתחיל להשתמש במושגים שאתם צריכים להכיר והם אוהבים לשמוע, מושגים כמו: Scale, Long Tale, Conversion, Proof of Concept, CPI ועוד. לאחר שתצטיידו בהם, תרגישו בטוחים בעצמכם ובמיזם שלכם הרבה יותר. ככל הנראה תטענו שהשיווק יהיה וויראלי, שהחזר ההשקעה הוא תוך שנתיים ועלויות הפיתוח כבר מאחור.

על אף טיעונים מרשימים אלו, ההזדמנויות אינן רבות. מקורות המימון הזמינים לכם הם מעטים: הבנקים לא ילוו לכם כסף, הגופים המוסדיים לא ישקיעו ככל הנראה, קרנות ההון סיכון ידרשו עוד הוכחות וישנם האנג'לים. כדי לגייס מאנג'ל צריך לפגוש את האדם הנכון שמתחבר לתחום בו אתם עוסקים ובעיתוי הנכון.

חשוב להגיע מוכנים: לדעת כמה כסף אתם צריכים, מה שווי החברה שלכם לפני ההשקעה ולאחריה, אילו תנאים אתם מוכנים לתת למשקיעים שלכם, לכמה זמן יספיק הכסף ואיך אתם מתחילים לייצר תמורה להשקעה.

תהליך המשא ומתן הוא ארוך, מורכב ולעיתים מייגע. קחו בחשבון שלרוב תידרשו לקומבינציית משקיעים כאשר כל משקיע ימשוך לתנאים שמיטיבים עמו מכל מיני סיבות (נכנסתי ראשון והסיכון היה עליי, השקעתי את הסכום הגדול ביותר אז ברור שמגיע לי, אני זה שסגר לכם את הסיבוב ובלעדיי כולם הולכים הביתה). סוגי ההטבות אותן תדרשו להקצות הן מגוונות (מושב בבורד, הנחה, פריסת תשלומים על ההשקעה, אופציה להשקעה באותם תנאים בסיבוב הבא, מנגנוני הגנה מדילול, זכויות וטו על נושאי ליבה בחברה ועוד..)

גייסתם השקעה? נהדר! אבל כפי שתבינו מהר מאוד, כסף הוא לא הכל. כעת עליכם לבחון את מערכת הקשרים שלכם עם בעלי המניות החדשים. האתגר המרכזי כעת יהיה לנסות ולשמור על גמישות ביכולת קבלת ההחלטות והמשך הניהול התקין של הסטארט-אפ.

 

טיפ לסיום:

בן/בת הזוג

לבטח הדבר החשוב מכל. הדרך הפתלתלה הזאת היא מעמסה רגשית לא פשוטה, וכל חיזוק ורצון טוב שיגיע מהבית יסייע לכם להתגבר על הקשיים. תמצאו את עצמכם עייפים, מוטרדים, עצבניים, ממורמרים, מבולבלים, אך כל אלה צריכים להישאר בחדר המדרגות. למי ששכח, בני הזוג שלכם הם לא רק שותפים רעיוניים בסטארט-אפ שלכם, יש להם 50% מהמניות שלכם..

 

 

סבבי הגיוס באמצעות פלטפורמת אקזיטוואלי מתבצעים בהתאם למודל של פטור מחובת פרסום תשקיף לפי סעיפים 15א(א)(1) ו-15א(א)(7) לחוק ניירות ערך, התשכ"ח-1968. במודל זה, בכל סבב השקעה חשיפת מידע מפורט על ההשקעה ועל החברה מוגבל ללא יותר מ- 35 משקיעים שאינם משקיעים כשירים וסבב ההשקעה איננו במתכונת של רכז הצעה כהגדרתם בחוק ניירות ערך.
עקבו אחרינו